Hurtigt overblik. Hvad er en trivselsundersøgelse?
En trivselsundersøgelse er en systematisk måling af medarbejderes trivsel og arbejdsmiljø. Typisk et spørgeskema fulgt af analyse og handlingsplan.
Hvorfor lave en trivselsundersøgelse?
En trivselsundersøgelse understøtter arbejdet i at øge medarbejdertilfredshed og engagement. Fokus er på at fastholde medarbejdere ved at forstå deres udgangspunkt. På den måde kan arbejdsmiljøet forbedres, så der opstår færre konflikter og mindre stress.
Resultaterne fra undersøgelsen gør det muligt at lave strategiske samt afdelingsbeslutninger baseret på fakta frem for antagelser.
For ledelsen skaber trivselsundersøgelsen synlighed i, hvilke områder og afdelinger, der har størst behov.
7 trin til en trivselsundersøgelse
Formål & målgruppe
Definér præcist, hvorfor I laver undersøgelsen, hvem der skal deltage (hele organisationen/udvalgte teams) og hvilke emner I vil have belyst.
Spørgeramme / spørgsmål
Brug enten standardspørgsmål eller tilpas dem til jeres organisation. Fokusområder kan være ledelse, samarbejde, trivsel, stress, tryghed og kommunikation.
Kommunikation til medarbejderne
Fortæl om formålet, anonymitet og hvad der sker med medarbejdernes svar. Skab tillid og engagement. Det påvirker svarprocent og ærlighed.
Gennemførsel
Brug et online spørgeskema, sørg for anonymitet, hold tidsrammen (fx 1-2 uger). Overvej at udsende reminder (rykker) emails.
Opsamling og dataanalyse
Indhent svar, udarbejd rapportering med både overblik og detaljer (afdelingsniveau, ledelsesniveau). Benchmark med tidligere målinger, organisatoriske enheder, osv.
Handleplan / workshop
Præsenter resultaterne for medarbejderne og involver både medarbejdere og ledere i at definere konkrete tiltag. Lav en handlingsplan med klare ansvar og deadline.
Opfølgning og pulsmålinger
Justér indsatsen, mål igen senere for at se om udviklingen går i den ønskede retning. Brug enten “pulsundersøgelser” for kort status undervejs, eller følg op med en årlig undersøgelse.
Hvornår skal I måle?
Årlige
trivelsundersøgelser
- En gang om året
- Ca. 30-45 spørgsmål
Organisatorisk
forandring
- Engangsundersøgelse
- Ca. 30 – 40 spørgsmål
Løbende
trivselstjek
- Kvartalsvis eller halvårligt
- Ca. 10-15 spørgsmål
FAQ
APV (ArbejdsPladsVurdering) er lovpligtig og fokuserer ofte bredt på arbejdsmiljøets fysiske og psykiske aspekter. En trivselsundersøgelse kan være bredere og mere fleksibel og går dybere i medarbejdernes oplevelse, samarbejde, lederskab osv.
Ja. Det øger sandsynligheden for ærlige svar. Medarbejdere føler sig trygge ved at give deres ærlige mening, hvis de ved, at deres svar er anonyme, hvilket desuden øger svarprocenten. Alle In2minds medarbejderundersøgelser anonyme.
Det afhænger af formål. Til en komplet undersøgelse: 20-45 spørgsmål. Til mindre undersøgelser såsom en opfølgning: 10-15 spørgsmål.
Hvis målet er et aktivt arbejde med at styrke medarbejderforhold, så bør den afholdes én gang årligt. Hvis organisationen ændrer sig hurtigt eller I ønsker tættere opfølgning, så kan den gennemføres halvårligt eller kvartalsvis.
Kontakt os for hjælp til en skræddersyet løsning
Hvis I vil have en skræddersyet trivselsundersøgelse med analyse, benchmark og handleplan, hjælper vi gerne. Kontakt In2minds her:
In2minds giver Indsigt i kunder og medarbejdere. Vi arbejder strategisk på at omsætte viden fra kunder- og medarbejderundersøgelser til konkrete fokusområder og actions. I vores digitale univers får I adgang til data og uddybende synspunkter, der kan segmenteres og benchmarkes. Det sikre vores kunder et stærkt beslutningsgrundlag.
Vi laver alt inden for Customer Journey, interviews, trivselsundersøgelser, markedsundersøgelser, kundeanalyser, medarbejderanalyser, tilfredshedsmålinger og APV. Mød os på LinkedIn.
Ring til os og hør nærmere på telefon +45 24428748 eller send os en email: