Kunderne vil ikke længere blot købe et produkt; kunderne forventer at købe en service. Det kan mærkes ude hos de danske virksomheder, der i stigende grad ændrer forretningsplaner, som læner sig tæt op ad kundens behov.
Hos In2Minds hjælper de netop virksomhederne med at forstå, hvilke krav kernekunden har til slutproduktet. Den brugerdrevne innovation sikrer ikke blot, at produkterne kommer fast to market, men også at der er et marked for produkterne.
Et produkts succes defineres af kundens behov. Med undersøgelser af kundernes købsmotivationer bliver det nemmere at forstå, hvad et produkt skal indeholde.
“Gennem interviews, online-undersøgelser eller spørgepaneler hjælper vi virksomhederne med at finde mønstre og fællestræk blandt deres potentielle kunder samt afdækker tendenser, forbehold og interesser. Det giver virksomhederne overblik over risici, muligheder og ikke mindst budskaber til kunderne, når produkterne skal på markedet,” fortæller Katrine Vanggaard, der er partner i In2Minds.
“Online kan vi nå frem til en større målgruppe, og derigennem kan vi finde frem til de mest interessante kundetyper. Når vi laver interviews, kan vi komme mere i detaljer og spørge ind til hele Customer Journey forløbet, som er en undersøgelse af kundens behov og forventninger til produktet og service på hele rejsen,” forklarer Katrine Vanggaard.
Undersøgelser der fører til handling
Hos In2Minds laver de ikke blot behovsanalyser; de hjælper også virksomhederne videre. “Vi bruger analyserne til konkrete anbefalinger, der kan bruges til at udvikle handleplaner, så virksomhederne kan komme videre med produktudviklingen,” siger Katrine Vanggaard.
Hos In2Minds ved de, hvor vigtigt det er for kunderne at blive taget med på råd. De har haft kunder med dårlig erfaring i at udvikle produkter eller hjemmesider, fordi kunderne ikke er blevet spurgt først; og det blev startskuddet til at sætte fokus på udviklingsundersøgelser.
“Virksomhederne skal ikke være bange for at spørge kunderne til råds. Det styrker ikke blot slutproduktet, men også troværdigheden og kundeforholdet, at kunden føler sig set og hørt gennem processen,” fortæller Katrine Vanggaard.
Artikel bragt i tillæg til Berlingske omkring udvikling og innovation. Læs tillæg